První semestr na FI MU
Když jsem se toto léto připravovala na nástup na vysokou školu,
velmi mi pomohly články od starších studentů (odkazy dole), ve kterých
popisují, co si zapsali za předměty, jaké to následně bylo, a poskytli
mi cenné tipy do začátku studia. Proto jsem se rozhodla vytvořit podobné
zhodnocení uplynulého půl roku.
Obecné postřehy:
- Volná hodina mezi přednáškami nebo cvičeními je na nic (pokud není v době oběda, kde je velmi žádoucí), opravdu se v tom čase učit nebudu, odchytím raději nějakého kamaráda a budu si s ním povídat.
- Je vážné hloupé dát si tělocvik uprostřed mezi dvě cvičení. Zabíjí to čas, na jídlo není čas, na převlečení/sprchu není čas. Přesuny zabírají mnoho času.
- Vstávat na osmou je pro mě vražedné. Ale vstávat později se také moc nevyplácí, protože ráno stejně nic neudělám.
- Mohla bych si už vážně zprovoznit SUPO, protože bez něj na fakultě nic nevytisknu.
- Studovna na druhém patře v budově A je super.
- Z boršče v bufetu se člověk v nouzi nají.
- Nosit notebook na přednášky je zbytečné, není to potřeba, papírové poznámky vedou.
- Nosit notebook na cvičení je také zbytečné, školní počítače jsou v pohodě, když se člověk naučí přepínat na českou klávesnici.
IB000: Matematické základy informatiky
zkouška, 5 kreditů, přednášející Hliněný, cvičící M. Hlaváčik, zkouška napoprvé (B)
Občas
arogantní přednášející, který dokázal v každé přednášce, každém mailu
či příspěvku v diskuzi vyjádřit, co si o nás myslí. Tedy to, že jsme
tupí. Já křehčí povaha jsem to občas těžko nesla. Jednou nás dokonce s
kamarády na přednášce rozsadil. :D Na druhou stranu dvakrát nám řekl, že
jsme chytří, což zase polichotí. Těm, co přišli pozdě na odevzdávání
domácího úkolu, jej dovolil odevzdat, když mu tam dokreslili nějaký
obrázek, což bylo milé. :)
Co se týče náplně předmětu, naučil
mě uvažovat trochu víc matematičtěji (což v určitých chvílích proklínám,
protože si už skoro nerozumím s "obyčejnými" lidmi), takže to splnilo
svůj účel. Vadilo mi, že přednášky byly na úplně jiné úrovni než
cvičení, co se obtížnosti týče. Cvičení mi přišla primitivní a celkem
zbytečná. Čekala jsem, že mě trochu více připraví na průběžné
odpovědníky, což se nestalo.
Odpovědníky za body, školní test i
zkouška se nesly v duchu cvičných odpovědníků, takže s trochou přípravy
se dala většina zvládnout bez větších problémů.
IB111: Úvod do programování skrze Python
zkouška, 6 kreditů, přednášející Pelánek a Beneš, cvičící J. Drábek, zkouška napoprvé (A)
Pro
někoho, kdo programování nikdy neviděl, to může být šok. Pro ostatní,
kteří aspoň trochu přičichli, je to adekvátní nástup. A pro ostřílenější
programátory opáčko, pár dobrých tipů a triků a jinak možná i nuda.
Přednášky, i přes snažící se přednášející, mě moc nebavily, protože jsem
toho už většinu znala.
Zato cvičení byla super. Spousta
drobnějších úkolů na procvičení z parádní cvičebnice. Díky prvním pár
hodinách párového programování (ve dvojicích), jsem si našla i nějaké ty
kamarády. Nad domácími úkoly jsem musela nějaký ten čas strávit, ale
nikdy jsem nepropadla úplné beznaději.
Písemná zkouška byla na víc správných odpovědí, velmi podobná cvičným odpovědníkům. Stačilo si k tomu ještě večer projít prezentace, zopakovat třídící algoritmy a bylo to. :)
Písemná zkouška byla na víc správných odpovědí, velmi podobná cvičným odpovědníkům. Stačilo si k tomu ještě večer projít prezentace, zopakovat třídící algoritmy a bylo to. :)
MB101: Lineární modely
zkouška, 6 kreditů, přednášející Klíma, cvičící Bartoňová, zkouška napoprvé (C)
Strašák
většiny studentů, matematika. Důvod k starostem, ale i radostem. Ze
začátku to bylo dost opakování ze střední a já si pískala, pak začalo
trošku přituhovat. Většina lidí chápala látku z přednášek a nechápala
cvičení. Já to měla naopak a přednášející si to mohl vysvětlovat
primitivněji, ale já mu nedokázala věnovat pozornost. Na cvikách mi to
ale většinou zapadlo do sebe a nějak se to vstřebalo.
Na pěti
cvikách se psali minipísemky, ty byly převážně lehké, když se na to
člověk předtím podíval a neměl tam příklad s králíčkama, kteří mají jen
jedno ucho (to mě prostě rozhodilo!).
Před dvěma
vnitrosemestrálkama jsem pořádala hromadné doučování prváků (slyšela
jsem, že to bylo i loni, tak jsem zachovala tradici), mělo to úspěch a
snad to i někomu pomohlo. Po vnitrech jsme to naopak chodili tradičně
zapít. Žádný jiný předmět neutužil kolektiv tak, jako matematika, to se
musí nechat. :)
Zkouška se nakonec taky dala, i když já na přípravu na ni už dost kašlala, protože jsem měla minimálně Éčko, díky bodům ze semestru, téměř v kapse. Pokud člověk prostě mákne v během semestru, ušetří si o zkouškovém spoustu nervů. Tento styl výuky, sic se dost podobá středoškolskému (musím makat i přes semestr), mi asi celkem vyhovuje.
Zkouška se nakonec taky dala, i když já na přípravu na ni už dost kašlala, protože jsem měla minimálně Éčko, díky bodům ze semestru, téměř v kapse. Pokud člověk prostě mákne v během semestru, ušetří si o zkouškovém spoustu nervů. Tento styl výuky, sic se dost podobá středoškolskému (musím makat i přes semestr), mi asi celkem vyhovuje.
PB001: Úvod do informačních technologií
zkouška, 4 kredity, přednášející Hladká a Matyska, zkouška napoprvé (B)
Tento
předmět měl pouze přednášky. Nahrávané. Postupem semestru jsme spíš než
na tyto přednášky chodili s kamarády na pivo a nelituji toho.
Nejlépe
bych tento předmět charakterizovala jako "obsáhlejší informatika ze
střední". Má za cíl utvořit všeobecný přehled a sjednotit úroveň
znalostí čerstvých informatiků. Na přednáškách byla rozebráno spousta
zajímavých věcí, přednášející zasazovali do výkladu i vlastní zážitky a
praktické zkušenosti.
Ale. Oba přednášející mluví velmi velmi
pomalu a uspávajícně. Ve zkouškovém, jsem si všechny přednášky pouštěla
znovu (zrychlení Hladká 2.0×, Matyska 1.7×).
Zkoušky jsem se
děsila asi nejvíc ze všech. Odpovídá se na 12 otázek stylem "napiš
všechno, co víš, aspoň odstavec, nevynechej nic podstatného", tady
člověku prostě tipování nepomůže. Má pečlivá příprava se ale vyplatila
(věnovala jsem tomu týden, každý den tak 3 hodiny) a předmětem jsem v
pohodě prošla, chce to trochu umět okecávat. ;)
PB151: Výpočetní systémy
zkouška, 5 kreditů, přednášející Brandejs, zkouška napoprvé (C)
Tříhodinová
přednáška jednou týdne byla vyčerpávající, bez přestávek po každé
hodině by se to nedalo. Ze začátku se probíraly především číselné
soustavy, převody a podobné věci, které mě bavily. Pak se přešlo na
techničtější obvody, které už jsem úspěšně nechápala. Potom ale zase
přišel assembler, který byl zajímavý.
Abych byla připuštěna ke zkoušce, musela jsem složit 4 odpovědníky, u kterých je nekonečně mnoho pokusů a pak splnit všechny úkoly z online laboratoře, které se týkaly především praktického procvičování převodů mezi soustavami a assembleru. S assemblerem jsem občas trochu bojovala, ale když šlo do tuhého, kamarádi mě vždycky navedli na tu správnou cestu. Tohoto praktického procvičení si moc cením.
Abych byla připuštěna ke zkoušce, musela jsem složit 4 odpovědníky, u kterých je nekonečně mnoho pokusů a pak splnit všechny úkoly z online laboratoře, které se týkaly především praktického procvičování převodů mezi soustavami a assembleru. S assemblerem jsem občas trochu bojovala, ale když šlo do tuhého, kamarádi mě vždycky navedli na tu správnou cestu. Tohoto praktického procvičení si moc cením.
Zkouška se sestávala z praktickým
příkladů na číselné soustavy a teoretické otázky, z nichž většina byla
známa předem. Stačilo si na to tři dny předem sednout a naučit se jako
na autoškolu.
PV005: Služby počítačových sítí
zkouška, 2 kredity, přednášející Brandejs a další
Kreditový
předmět s nepovinnými přednáškami. Byla jsem všeho všudy na dvou.
Jediné, co je nutné ke splnění předmětu provést je po každé přednášce
vyplnit odpovědník, na který máte nekonečně mnoho pokusů.
M., která chodila na přednášky poctivě, říkala, že byly zajímavé. Plánuju si je zpětně dokoukat.
PV156: Digitální fotografie
kolokvium, 3 kredity, přednášející Kovalčík
Nepovinné
přednášky, ze kterých není záznam. Skvělý předmět pro začínající
fotografy. Pokročilejší se většinou nudili, ale já se kochala ukázkovými
fotografiemi na slidech. Přednášející je zkušený fotograf, určitě
mrkněte na jeho web: http://www.pastel.cz/.
Jako výstup je nutné zpracovat alespoň 3 zadání domácích úkolů, něco vyfotit a upravit. Hodí se mít alespoň nějaký foťák, nejlépe zrcadlovku, ale byli tam i tací, kteří fotili mobilem. ;)
Jako výstup je nutné zpracovat alespoň 3 zadání domácích úkolů, něco vyfotit a upravit. Hodí se mít alespoň nějaký foťák, nejlépe zrcadlovku, ale byli tam i tací, kteří fotili mobilem. ;)
VB035: English I
zápočet, 2 kredity, cvičící Tulajová
Pohodová
angličtina. Na každém cvičení jsem se velmi dobře bavila. Civíčí mě
rozesmívala svým projevem už při čtení prezence. Je velmi milá, trpělivá
a tolerantní. Když někdo nebyl připraven na hodinu, vůbec nebyl
penalizován tak, jak předtím strašili v informacích o předmětu, že se
dotyčnému nebude počítat prezence.
Cvičení jsou povinná s nějakou tou povolenou absencí. Na každé cvičení je domácí úkol, který zabere nanejvýš 20 minut přípravy. Uprostřed semestru jsme museli napsat dopis (stížnost) a následně jsme práci opravovali dalším dvěma spolužákům. To se ale nijak nehodnotilo, jen to člověk musel udělat.
Cvičení jsou povinná s nějakou tou povolenou absencí. Na každé cvičení je domácí úkol, který zabere nanejvýš 20 minut přípravy. Uprostřed semestru jsme museli napsat dopis (stížnost) a následně jsme práci opravovali dalším dvěma spolužákům. To se ale nijak nehodnotilo, jen to člověk musel udělat.
Na konci
se psal test, který se mi na první pokus podařilo neudělat o jeden bod.
Podobné a některé stejné otázky se ale dají natrénovat ve cvičných
odpovědnících, takže napodruhé s přípravou bez problému. Test byl abcd,
jedna správná odpověď, pro úspěšné složení nutno získat 60 % a víc bodů,
špatné odpovědi se nepenalizovaly.
VB035: English I - Test
zápočet, 0 kreditů
Vstupní
test z angličtiny. Píše se na začátku semestru a nejsou za něj žádné
kredity. Byl typu abcde, jedna odpověď správná, špatné odpovědi jsou
penalizované. Test je hlavně na gramatiku, takže doporučuji si před ním
projít hlavně časy, frázová slovesa, členy, předložky a podobně. Bez
splnění tohoto předmětu si nelze zapsat angličtinu zmíněnou výše (ta ale
není povinná, povinná je jen zkouška, o které se zmíním v druhém
semestru).
VB039: English I - seminar
kolokvium, 2 kredity, cvičící Trumpešová - Rudolfová
Doplňující
seminář k angličtině. Čekala jsem, že budeme více procvičovat látku
probíranou na normální angličtině (gramatika a technická slovní zásoba),
ale na to nedošlo. Seminář byl zaměřen více na soft skills spojené s
angličtinou. Trénovali jsme prezentování, zvládání nervozity,
vyjadřování, komunikaci... Všechno probíhalo interaktivní a hravou
formou a moc mě to bavilo. Vřele doporučuji!
Výstupem byla
pětiminutová prezentace na IT téma, kterou jsme prezentovali v IBM před
jedním zaměstnancem, který nám dal feedback. Nervozita byla vysoká, ale
nakonec se nebylo čeho bát. Přítomný hodnotící byl moc milý a každému
pověděl především něco pozitivního. :)
VB041: Principy právního myšlení
kolokvium, 3 kredity, přednášející Telec
Tento
předmět je jeden z nabídky povinně volitelných mimooborových předmětů.
Vybrala jsem si ho na doporučení staršího kamaráda. Poměr kreditového
ocenění a náročnosti předmětu je parádní. :)
Přednášky jsou
nepovinné a nahrávané. Byla jsem pouze na poslední, kdy se měl
odevzdávat esej na libovolné téma z práva týkající se IT. K vypracování
doporučuji nahlédnout do tohoto návodu: https://is.muni.cz/el/1433/podzim2008/VB041/FI_MU_-_SYLABUS_PREDNASEK_Bc._-_PPM.pdf Předmět má 100% úspěšnost. ;)
ONLINE_A: Angličtina Online
kolokvium, 2 kredity, opravující ve fóru Vogel
Předmět,
který můžete absolvovat z domu za pomocí svého počítače. Jediné, co je
třeba si pořádně hlídat, jsou deadliny, pokud zvládnete to, máte to v
kapse. Během semestru je potřeba získávat body za odpovědníky a
příspěvky do diskuzního fóra, vždy určitý počet bodů do konkrétního
deadlinu.
V mojí seminární skupině jsem byla spokojená, lidé
ve fóru byli aktivní a vymýšleli dobrá témata. Opravující mě pokaždé
ocenil plným počtem bodů.
Doporučuji získat potřebný počet
bodů (a nebo alespoň většinu) ze začátku semestru, kdy nemáte moc práce s
ostatními předměty. ;) Já byla třeba tři dny nemocná a během nich jsem
se zaměřila právě na online angličtinu a po zbytek semestru jsem se tím
už nemusela tolik stresovat.
p987: Tělesná výchova - Sebeobrana
zápočet, 1 kredit, trenér Medo
Za
tělocvik jsem si vybrala sebeobranu a podařilo se mi chytnout místo v
seminární skupině pouze pro dívky. Níže kopíruji můj komentář ve skupině
prváků na dotaz, jaká byla sebeobrana.
"Fyzicky se to dalo v pohodě (to jsem člověk, co nijak jinak nesportuje). O tričko jsem nepřišla ani jedno (měly jsme si nosit náhradní, kdybychom si to naše roztrhaly).
V půlce semestru mi ale přišlo, že začalo přituhovat. Jako trénink
křičet po ostatních holkách sprosté nadávky je mi prostě proti srsti a
nezvládám to. A to, že trenér přímo demonstruje způsoby napadení na
holkách (samozřejmě jen jako) se mi taky moc nezamlouvalo a byla jsem
ráda, že to nejsem zrovna já (ale zas chápu, že tohle je nutný a on to
fakt nemyslí špatně). Na tréninku v sukních, kdy jedné holce stáhnul
sukni i s kalhotkama do půli zadku, jsem jí fakt nezáviděla. 2 možné
absence jsem si šetřila, takže jsem se modelových situací (předposlední
hodinu probíhají modelové situace, při kterých jsou holky postupně
volány do tělocvičny a tam jsou napadeny a musí se bránit)
neúčastnila a nemůžu soudit. Každopádně to bylo fajn a shledávám to
užitečným. Cítím se sebejistěji i v temných uličkách. Podruhé bych do
toho ale nešla, protože jsem přeci jen krapet citlivka.
Můj druhý semestr: https://vranihnizdo.blogspot.cz/2016/06/druhy-semestr-na-fi-mu.html
Můj třetí semestr: https://vranihnizdo.blogspot.cz/2017/02/treti-semestr-na-fi-mu.html
Můj čtvrtý semestr: https://vranihnizdo.blogspot.cz/2017/06/ctvrty-semestr-na-fi-mu.html
Podobný článek staršího studenta: http://www.jandrabek.cz/blog/detail/prvni-rocnik-na-fakulte-informatiky-mu
Komentáře
Okomentovat