Třetí semestr na FI MU
Další semestr už
před nějakou to chvílí začal a je na čase udělat
bilance toho předchozího. Při porovnání s prvním rokem se začalo
konečně něco pořádně dít a učivo bylo náročnější. Ale přežila jsem to,
postupuji dál, takže se můžete těšit i na hodnocení dalších semestrů a
předmětů na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity. :)
Obecné postřehy:
- 50 kreditů je fakt dost.
- Pokud člověk střídá během dne náročná cvika s kreativními předměty z grafického ateliéru, dá se přežít i den kdy máte do 20:00.
- Před přednáškou bez přestávky není dobré moc pít. (Platí i na zkoušky.)
- Někdy je přínosnější jít na oběd než na přednášku.
- Nezapisovat si C++ bylo velmi moudré rozhodnutí.
- V průběhu tohoto semestru byla založena stránka Humor na FI!
IB015 Neimperativní programování
zkouška, 6 kreditů, přednášející Barnat, cvičící V. Štill a M. Ukrop, zkouška napoprvé (A)
Náplní
neimperativka občas nazývaného funkcka byly programovací jazyky Haskell
a Prolog. Na přednáškách jsem stíhala dávat pozor, psát si poznámky a hlášky přednášejícího hrát Mahjong
a chatovat. I když jsem u nich tak paralelizovala, myslím, že byly v
jistých ohledech dost užitečné a přednášející se opravdu snaží látku
vysvětlit a zaujmout jí alespoň trochu studenty.
Cvičení jsem
si zapsala s větší kapacitou studentů, které měli na starost dva mí
kamarádi. Na jednu stranu to bylo super, protože oba jsou skvělí
cvičící, na druhou stranu byl jejich přístup na cviku možná méně osobní.
Příště bych asi raději volila cvičení, které má na starost jen jedna
osoba. Na cvikách se daly získávat bonusové body, z nichž se ale do
výsledného hodnocení započítalo nanejvýš 5.
Každý týden byl
zadán domácí úkol. Většinou v podobě ISového odpovědníku. Ty na Haskell
měly i vyhodnocovací službu, takže musel člověk psát i nějaké jednodušší
funkce, zbytek otázek šel většinou vyzkoušet v interpretru. Na
odpovědník byly 2 hodiny, což byla paráda, protože se to díky tomu dalo
stihnout bez větších stresů.
Písemná zkouška byla vymyšlená
opravdu hloupě. Skládala se z povinné a nepovinné části. Aby člověk
udělal předmět, musel zvládnout povinnou část na 100 %, bez jedinné
chyby. Ano, otázky byly opravdu jednoduché, funkce byly na dva řádky
atp. ale s dávkou stresu to nebylo nic příjemného. Druhá nepovinná část
pak už jen přidávala body a rozhodovala o známce. Do dalších let se prý
chystají změny, tak jsem na to zvědavá.
Přednášející Vláďa dělá na přednášce z neimperativka reklamu na InterLoSa. |
IB102 Automaty, gramatiky a složitost
zkouška, 7 kreditů, přednášející Strejček, cvičící M. Jonáš, zkouška napoprvé (A)
Nejdřív
jsem se trojhodinových přednášek bála, ale nakonec byly tak zajímavé,
že jsem se ani nenadála a už byl konec. Na přednášky je dobré mít předem
vytištěné slajdy a dopisovat si do nich to, co přednášející dopisuje do
těch svých. Především díky tomu přednáška pak tak hezky utíká.
Cvičení
byla zábavná, bez zbytečných stresů. Žádné odpovědníky, bodované otázky
či bonusové body (šel získat jeden, ale nebyla to podmínka k ničemu).
Cvičení byla taky nepovinná, ale jsem vážně ráda, že jsem na ně chodila,
protože se mi vždy pořádně zažily všechny algoritmy a pak se to
pozitivně promítlo na vnitru a zkoušce. Martin je jako cvičící parádní.
:)
Každý týden byl zadán domácí úkol, který zabral celkem dost
času. Domácí úkoly nebyly povnné, ale já je dělala všechny, abych si
znova ještě jednou procvičila látku. Navíc styl úloh z domácích úkolů
byl dost podobný zkoušce a vnitru. Úlohy jsme mohli buď odevzdávat psané
rukou a nebo je sázet v LaTeXu a odevzdávat online. Všele doporučuji
zvolit druhou možnost, protože i přes všechny útrapy a čas navíc, který
jsem strávila nad sazbou, jsem se aspoň celkem služně naučila pracovat s
LaTeXem a věřím, že se mi to třeba u psaní bakalářky ještě bude
rozhodně hodit.
MB103 Spojité modely a statistika
zkouška, 6 kreditů, přednášející Slovák, cvičící O. Nováček, zkouška napoprvé (E)
Organizace předěmtu opět odpovídala předchozím matematikám.
Začátek
semestru nebyl ještě tak zlý. První vnitro se mi celkem povedlo
(díkybohu!) a látka navazovala na MB102. Druhé vnitro bylo katastrofální
a zkouška jakbysmet, tu jsem nakonec o dva body dala.
V první
části předmětu se pokračuje v diferenciálním a integrálním počtu, jen
se všechno zdvojí (dvojtá derivace i integrál), to bylo fajn, člověk to
přes prázdniny sice trochu zapomněl, ale nic, co by se nedalo rychle
osvěžit. Ke konci roku jsme začali statistiku. Tu jsem bohužel vůbec
nepobrala. Přišlo mi, že každá věc měla tři různé zkratky, tři různá
pojmenování a počítala se třemi různými způsoby (a na každém cvičení
civíčící používal nějaký jiný). Nevěděla jsem co počítáme, proč to
počítáme ani jak to počítáme. Výherní strategie: nahrabat co nejvíc bodů
ze začátku semestru a pak to nějak přežít.
Divné chuchvalce na přednášce z matiky. |
PB154 Základy databázových systémů
zkouška, 5 kreditů, přednášející Zezula, cvičící M. Batko, zkouška napoprvé (C)
Látka
to byla celkem zajímavá, ale přednášky se poslouchat nedaly a forma
cvičení mi nevyhovovala. Nejlepší bylo si to ve zkouškovém přečíst na
nastudovat ze slajdů, které byly v angličtině. Moje zápisky na GitHubu.
PB162 Programování v jazyce Java
zkouška, 6 kreditů, přednášející Ošlejšek, cvičící M. Šabo, zkouška napoprvé (C)
Opět
mi přišly mnohonásobně užitečnější cvičení než přednášky. Předmět dodal
dobré základy objektově orientovanému programování a přitom nebyl až
tak nároční obtížný.
Náročný byl časově. Každý týden bylo nutné dopracoval iteraci, která se
nestihla na cvičení a v průběhu semestru byly zadány 3 velké domácí
úkoly, které zabraly celkem celkou část času. Na cvičeních se psala 2
vnitra, která byla celkem v pohodě. Bylo výhodné umět pracovat s Gitem,
protože iterace i úlohy se odevzdávaly přes fakultní GitLab. Cvičícího
doporučuji, je to pohodář a měl na každé cviko připraveny slajdy s tím
nejdůležitějším, do kterých jsem často nahlížela, a vždycky jsem v nich
našla to, co jsem potřebovala.
Jak šikovně využít zprávu v merge requestu u domácí úlohy. |
PV066 Typografie I
kolokvium, 3 kredity, cvičící K. Czikorová
Opět
příjemné zpestření mezi informaticky laděnými předměty. Aby si člověk
mohl Typografii a další grafické předměty zapsat, musel složit dobře
zkoušku z PV123.
Během semestru jsme dostávali zadání různých úkolů na těch jsme pak pracovali:
- Na základě 1 zadaného slova vybrat vhodný font pro reprezentaci tohoto slova. Pomocí kompozice vyjádřit význam slova na papíře. Znakem abstraktně reprezentovat význam slova.
- Série 3 typografických plakátů.
- Typografické PF.
PV078 Grafický design I
kolokvium, 3 kredity, cvičící K. Czikorová
Více méně obdobné jako Typografie, jen jsme se zabývali převážně piktogramy. Témata byla následující:
- K zadanému piktogramu muže dodělat ženu ve stejném stylu.
- Navrhnout označení toalet - symbol pro muže a pro ženy.
- Vytvořit sérii 6 piktogramů.
Mé useknuté hlavy a verše na tabuli v ateliéru. |
PV084 Písmo I
kolokvium, 3 kredity, cvičící L. Pevný
Písmo
mě až tak nenadchlo. Zadání na celý semestr bylo vytvořit sérii 3
písmových znaků reprezentujících jednu písmovou skupinu a vytvořit
prezentaci o této písmové skupině pro ostatní. Tato prezentace se
prezentovala na konci semestru a běžné hodiny sloužily pouze pro
konzultaci. Nejlepší byla asi druhá hodina, kdy vyučující donesl tuše a
pera a kreslili jsme lomená písma podle vzorů.
Kreslení lomených písem. |
PV175 Správa systémů MS Windows I
kolokvium, 4 kredity
Tento
předmět nedoporučuji. Pokud se nějak zásadně nezmění, tak si jej
rozhodně nezapisujte. Myslela jsem, že to bude užitečné (možná trošku
bylo, ale za ty nervy to nestálo).
Předmět je vyučovaný
online. Každý týden se otevře jeden modul - dostanete prezentaci s
demostračními videi, některé věci si můžete vyzkoušet na virtuálním pc,
které vám přidělí. Ke každému modulu dostanete odpovědník, na který máte
2 pokusy, pokud ho ani na druhý pokus nedáte správně, automaticky jste
neudělali předmět. Pak máte ještě vnitro (také odpovědník, ale se
zápornými body) a pokud se vám na konci semestru nepodaří nasbírat
potřebný počet bodů, můžete jít ještě na zkoušku (papírový odpovědník na
FI ve stylu vnitra, opět s mínusovými body).
Odpovědníky byly
těžké, formulace otázek nejasná. Na fóru cvičící komunikovali s velkou
latencí. Vyhodnocování odpovědníků zlobilo. A učili jsme se o Windows 8
(staré verzi).
Zapsat si tento předmět byla moje největší chyba, často jsem kvůli tomu byla dost ve stresu a stejně mě to moc nenaučilo.
Prostě nikdy víc.
SIN01 Sociální informatika
zkouška, 4 kredity, přednášející: Plhák, Kopeček, zkouška napoprvé (D)
Tento
předmět jsem si zapsala, protože byl v nabídce jako povinně volitelný v
oblasti Aplikace. Sociální stránka informatiky, kterou jsme naťukli na
gymplu mi přišla zajímavá, tak jsem se o tom chtěla dozvědět víc.
Přednášky
měli přednášející rozdělené na půl. Pan doktor Plhák je měl víc
socioinformatické, ale až tak moc mě nevtáhl do děje. Zato u pana
docenta Kopečeka mi přišlo, že přednášky nějak moc se sociální stránkou
věci nesouvisí, ale byly velmi dobré! Naťukl různá odvětví informatiky,
od diferenciálního počtu, přes teorii množin po teorii her.
Zkouška
byla děsivá, původně byla prezentována jako ústní, tak jsem si říkala,
že si s nimi hezky popovídám a bude to fajn. Nakonec to ale dopadlo
jinak. Měli jsme 20 minut na napsání všeho, co víme o 2 otázkách. Potom
se nás už jen doptali na nejasnosti. Žádné ústní zkoušení! Přišlo mi, že
jsem toho napsala celkem dost, ale jak jsem viděla zoufalé výrazy těch,
co vycházeli ze dveří od zkoušejících, začala jsem pochybovat. Věřila
jsem si na lepší výsledek, ale dala jsem to a byla jsem ráda, že to mám
za sebou.
VV033 Fotografie I
kolokvium, 3 kredity, cvičící J. Víšek
Pohodový předmět, ve kterém jsem si zafotila v ateliéru. Objektem byly převážně
různé povrchy a materiály a důležitá byla práce se světlem. Osobně
raději fotím při přirozeném světle a to, co se mi zamane a spontánně mě
to napadne, ne to, co mi někdo nachystá nebo nadiktuje. Ale bylo to
fajn, v ateliéru byla občas i pořádná sranda a poznala jsem nové lidi.
:)
Na konci semestru se prostě jen odevzdaly vybrané výsledné fotografie a bylo to.
Moje výsledné fotografie z FOTO I. |
Můj první semestr: https://vranihnizdo.blogspot.cz/2016/02/prvni-semestr-na-fi-mu.html
Můj druhý semestr: https://vranihnizdo.blogspot.cz/2016/06/druhy-semestr-na-fi-mu.html
Můj čtvrtý semestr: https://vranihnizdo.blogspot.cz/2017/06/ctvrty-semestr-na-fi-mu.html
Podobný článek staršího studenta (podzim 2011): http://www.jandrabek.cz/blog/detail/treti-semestr-na-fakulte-informatiky-mu
Komentáře
Okomentovat