Menstruační kalíšek: věc, která mi změnila život

Myslíte si, že při menstruaci máte jen dvě možnosti? Vložky nebo tampóny?
Omyl! Je tu ještě menstruační kalíšek!

Co je to menstruační kalíšek?

Je to kalíšek vyrobený z lékařského silikonu, který slouží k zachytávání menstruační krve. Dokáže plně nahradit vložky či tampony. Je znovupoužitelný a má kupu výhod.

Moje zkušenost

Menstruační kalíšek jsem začala používat po druhém roku svojí menstruace. Doslechla jsem se o tom někde na internetu a znělo to skvěle, tak jsem si řekla, že to vyzkouším. Teď je to už víc než pět let. Nikdy bych se nevrátila zpátky k vložkám a k tampónům už vůbec ne.
Kalíšek jsem doporučovala snad všem kamarádkám, se kterými na to padla řeč. Některé z nich ho vyzkoušely a teď si ho taky pochvalují.
Lidé kolem mě občas podezřívají, že mi nějaká firma vyrábějící kalíšky platí za to, jak je vychvaluju. Není to tak. Kalíšek mi dal tolik svobody a dobrého pocitu, že chci, aby tuhle příležitost dostaly i další holky. Právě proto píšu tento článek, protože doufám, že se víc holek dozví, že mají při menstruaci i třetí možnost.

Jaké jsou výhody menstruačního kalíšku?

  • Je ekologický (nevytváříte zbytečný odpad vyhazováním vložek a tampónů).
  • Je ekonomický (kalíšek stojí v rozmezí 300600 Kč, vydrží 5–15 let, srovnání s vložkami a tampóny níže).
  • Je hypoalergenní (je vyroben ze 100% lékařského silikonu, na rozdíl od vložek a tampónů neobsahuje bělidla, parfémy apod.).
  • Je praktický (můžete s ním libovolně plavat, sportovat, je skvělý na tůry, chaty a hory, stačí ho vylévat jednou za 12 hodin).
  • Je šetrnější (kalíšek nevysušuje sliznice, nedráždí pokožku, lze jej používat i mimo menstruaci a necítíte, že ho máte).

Jak se kalíšek používá?

Jednoduše ho přeložím a zasunu, podobně jako tampón (instruktážní video: https://youtu.be/qgdPI7oqmRE). Vyndávání je ze začátku trošku obtížnější. Napoprvé si to doporučuji naplánovat tak, aby si člověk mohl v klidu sednout do vany a nikam nespěchat (poprvé mi to trvalo asi půl hodiny). Podruhé už to jde mnohem snáz a po třetí menstruaci s kalíškem už na tím ani nebudete přemýšlet.
Kalíšek se musí pravidelně vylévat (nejpozději po 12 hodinách, při silnější menstruaci častěji). Před manipulací si umyju ruce. Pokud je na toaletě umyvadlo, vypláchnu kalíšek vodou, pokud není, vytřu ho alespoň toaletním papírem. Pokud jsem v přírodě, beru si s sebou desinfekci na ruce a láhev s vodou, kterou použiju na vypláchnutí.
Když menstruace skončí, vydesinfikuji kalíšek desinfekcí, která se dá koupit v lékárně (desinfekce na dětské dudlíky), nebo kalíšek vyvařím ve vodě.

Toxický šok

Moc se o tom nemluví, na příbalovém letáku k tampónům to píšou, ale nikdo tomu vlastně nevěnuje pozornost. Sama o tom nejsem dostatečně informovaná, abych s vámi mohla sdílet nějaká moudra. Ale když jsem viděla následující video, měla jsem slzy v očích a byla jsem ráda, že množství tampónů, co jsem za život použila, bych mohla spočítat na prstech.
Opravdu se na to podívejte.


Srovnání ceny

Průměrná délka menstruace je 5 dní. Pro zjednodušení předpokládejme, že žena menstruuje za rok 12× (reálně to bude asi o trochu víc, průměrná délka cyklu je jen 28 dní). To znamená, že za 1 rok žena menstruuje v součtu 60 dní.

Cena menstruačních kalíšků se pochybuje v rozmezí 300600 Kč. Osobně si myslím, že je dobré do něj přeci jen trochu investovat a vybrat si nějaký kvalitnější. Já používám Ladicup, který stojí 500 Kč.
Životnost menstruačního kalíšku je 5–15 let. Uvažujme tedy spodní hranici 5 let.
1 rok menstruace stojí ženu s menstruačním kalíškem 100 Kč.
1 den menstruace stojí ženu s menstruačním kalíškem 1,6 Kč.

Teď se podívejme na menstruační vložky a tampóny. Průměrná cena 1 vložky je 4 Kč (vzala jsem 10 různých druhů vložek a zprůměrovala ceny za kus). Průměrná cena tampónu 3,5 Kč (stejný výpočet jako u vložek, ale pouze na 5 různých druzích). Vložky i tampony by se měly měnit nejpozději po 6 hodinách, tj. 4 vložky/tampóny za den.
1 rok menstruace stojí ženu používající vložky 960 Kč, tampóny 840 Kč.
1 den menstruace stojí ženu používající vložky 16 Kč, tampóny 14 Kč.

V tomto okamžiku bych ještě jednou ráda zdůraznila, že jsem počítala s minimální životností menstruačního kalíšku, s maximální frekvencí výměny vložek a tampónů a s delším cyklem.

Každou menstruaci s menstruačním kalíškem ušetříte minimálně 62 Kč. Za to si můžete koupit třeba dobrou čokoládu, která se při menstruaci fakt hodí. ;)

Ptejte se!

Tohle není ani zdaleka všechno. Věřím, že teď máte spoustu zvídavých dotazů. Moc ráda vám na ně odpovím v komentářích.

Komentáře