Jeden semestr na Erasmu v Německu (RWTH Aachen)

Nastoupila jsem na magisterské studium, na obor Služby - výzkum, řízení a inovace. Jenže hned první semestr jsem se rozhodla odjet do zahraničí na Erasmus a nakonec jsem tam studovala předměty, které s tímto oborem příliš nesouvisely. Každopádně jsem si odnesla spoustu nových vědomostí a taky vděčnost, že můžu studovat na Fakultě informatiky v Brně.

Obecné postřehy:

  • Předměty byly mnohem víc časově náročnější, než v Brně (kredity tu odpovídají své definici).
  • Všechny předměty vyžadovaly vytvoření týmů a práci v nich.
  • Škola měla mnoho míst, kde se dá studovat (studovny, knihovny, místa na chodbách) a studenti tu opravdu studují, takže jsem chodila po chodbách a měla z pohledu na ně výčitky, že bych se taky měla učit.
  • Bylo strategické dát si tolik kreditů, že jsem měla jeden předmět rezervní a mohla ho neudělat a pořád získat 20 kreditů, postoupit do dalšího semestru a nemuset vracet stipendium.
  • V Německu je posunutý semestr, takže začíná až v půlce října (kdy mnozí mi spolužáci z Brna už psali vnitrosemestrálky) a končí až na konci března (mně naštěstí první termíny zkoušek naplánovali tak, že jsem se stihla vrátit na začátek semestru v Brně). Proto se taky normálně jezdí do Německa na celý rok.
  • Řekla bych, že je lepší jet na Erasmus v jarním semestru, protože vám odpadne dilema, jestli se vracet na Vánoce domů.
  • V Německu nepoužívají na hodnocení písmenka AF, ale čísla 1–5 (včetně vybraních racionálních hodnot v tomto intervalu). 
  • Typická délka přednášky je 1,5 hodiny.

Designing Interactive Systems I

zkouška, 6 kreditů (1,7 ~ B)

Předmět fungoval metodou převrácené třídy (flipped classroom). Dostali jsme nahrané přednášky s teorií (v různých formách, třeba i jako podcast) a ty jsme museli každý týden sledovat. Přednášky byly rozsekané po jednotlivých tématech na videa trvající cca 15 minut, takže se to skvěle dávkovalo. Jednou týdně jsme chodili na „Studio“, kde látku shrnuli a debatovali jsme o ní nebo si ji procvičovali.
První půlku semestru jsme měli každý týden domácí úkol v trojčlenném týmu a jeden den v týdnu jsme chodili do školy na konzultace „Lab“.
V druhé půlce semestru jsme pracovali v šestičlenném týmu na projektu, kdy jsme vymýšleli design nějaké věci, co by pomohla při vaření. Náš tým vymyslel AR brýle, které instruovali člověka při vaření receptu.
Tento předmět měl vnitrosemestrálku, povinnou literaturu (Don Norman: The Design of Everyday Things), zkoušku, domácí úkoly, projekt a prezentaci projektu. Zároveň to byl můj nejoblíbenější předmět, vyžadoval hodně času, ale nebyl příliš mentálně náročný a pamatuji si z něj nejvíc. Na závěrečnou zkoušku jsem se dokonce i těšila.
Jak u vnitra, tak u zkoušky mi špatně opravili moje řešení, takže se vyplatilo zajít na konzultaci, získat ten jeden chybějící bod a mít nakonec o stupeň lepší známku (pro zajímavost přikládám statistiku známek před a po konzultacích).

Překryv původních výsledků (barevné) s výsledky po konzultacích (šedé).
  • Introduction to HCI, CMN Model, and Fitts' Law
  • Gestalt Laws, Information Content, Visibility, Affordances, Signifiers, and Conceptual Model
  • Mappings, Constraints, and Seven Stages Of Action
  • Knowledge in the World and in the Head, Feedback, Errors, and the Principles of Design
  • History I - From Abacus till Macintosh
  • History 2 – Phase of Technology, Visions of HCI, and Ubicomp
  • DIA Cycle, Observing Users, Brainstorming, and Storyboards
  • Visual Design
  • Prototyping
  • Evaluation
  • GOMS, Interface Efficiency, and the Ten Golden Rules of Interface Design
  • Responsiveness and Performance, Grammars, and State Transition Networks
  • Petri Nets, State Charts, and Design in the World of Business

Introduction to Artificial Intelligence

zkouška, 6 kreditů (3,3 ~ D)

Každý týden jsme měli dvě přednášky a jednu demonstraci, kde se ukazovalo řešení domácích úkolů. Domácí úkoly byly zadávány každé dva týdny, byly nepovinné, ale museli jsme je dělat v týmu. Domácí úkoly byly celkem náročné a zkouška nakonec taky nebyla úplně jednoduchá, ale materiály byly dost kvalitní.
  • Introduction
  • Agent Architectures
  • Problem Solving Using Search
  • Informed Search
  • Games
  • Knowledge Representation
  • Resolutino
  • Planning
  • Reasoning under Uncertainty
  • Learning
  • Neural Networks
  • Robotics
  • Philosophical Issues in AI
Konzultace před zkouškou z AI.

Lecture Computational Social Sciences & Humanities (Social Data Science)

zkouška, 6 kreditů (3,3 ~ D)

Úplně nový předmět, který měl dost nevyladěnou organizaci. Jedna přednáška a jedno cvičení týdně. Na cvičeních jsme implementovali probíranou látku v Pythonu s využitím Jupyter Notebooku (to bylo super!). Za semestr jsme dostali tři domácí úkoly, které jsme opět vypracovávali v týmech po třech.
Slajdy byly fakt nedoladěné, výsledky domácích úkolů jsme dostali až po zkoušce a oprava zkoušky trvala víc než měsíc. Organizačně prostě děs, obsah byl taky těžký, ale zajímavý. Konečně jsem asi pochopila statistiku.
Zkoušky jsem se fakt bála, ale byla vážně jednoduchá, takže mi tam nakonec nějaké body našli.
  • Background
  • Regression
  • Causal Inference
  • Algorithmic Biases
  • Discrimination-aware Machinelearning
  • Time Series Forecasting
  • Point Processes
  • Agent Based Simulation
  • Community Detection
  • Temporal Networks
  • Votingpower Polarization 
Když místo přednášky sledujete Merkelovou.

SAT Module Theories (SMT) with Equality Logic and Uninterpreted Functions

projekt + prezentace, 6 kreditů (1,0 ~ A)

Praktický předmět, kdy jsme měli za úkol vytvořit modul pro místní SMT solver. Na první hodinu nás došlo pět a tři si to po prvním týdnu zrušili, takže jsme zůstali jen my s Heňem. Předmět vedli Heňovi kamarádi z labu, takže to bylo nakonec dost na pohodu, i když nad tím Heňo zabil kupu času (protože ho to bavilo). Na konci jsme jen odprezentovali výsledky.

Service Design & Engineering

projekt + prezentace, 5 kreditů (2,7 ~ C)

Předmět z místní ekonomické fakulty. Zapsat si ho bylo trochu náročnější, ale Erasmus koordinátor informatiky byl hodně nápomocný. Předmět má prý celkem dlouhý čekací list, ale pro Erasmáky mají asi nějakou prioritní frontu. Byl vyučován formou blokové výuky, celkem 6×, vždy celý pátek. Přednášky celkem ušly, střídaly se s cvičeními na ukázkovém projektu.
Cílem předmětu bylo ve dvojici vypracovat case study pro firmu Ford. Vymýšleli jsme nějaký inovativní nápad, na čem by mohl Ford vydělat a dělali jsme k tomu průzkum trhu, business model a nejrůznější finanční analýzy. Řekla bych víc, ale museli jsme podepsat smlouvu o mlčenlivosti.
Výstupem byl 13 stánkový článek a 20 minutová prezentace. Horor. Podklady s osnovou pro to, co jsme měli psát, nám poslali dost pozdě a nebylo tam zdaleka všechno, co po nás ve výsledku chtěli. No nakonec jsme to nějak sesmolili . Byl to naštěstí ten typ předmětu, kde projde každý.
Nejlepší nápady mohly vyhrát věcné ceny a spolupráci s firmou Ford (my jsme to naštěstí nevyhráli).

Něco jako prototyp našeho business plánu.

Komentáře