Kolik mě stál Erasmus?

Během svého pobytu v Aacheně jsem si vedla podrobné statistiky o svých výdajích. Zajímalo mě, na kolik dokáže erasmácké stipendium pokrýt moje náklady a kolik vlastně utratím za jednotlivé komodity. Taky jsem si říkala, že tohle téma určitě bude zajímat budoucí erasmáky, protože moc informací jsem o tom na internetu nenašla.

Nutno podotknout, že jsem na Erasmu byla s Heňem. Bydleli jsme spolu a vařili jsme spolu, takže jsme v těchto dvou skupinách rozhodně dost ušetřili (rozděleno na půl). Na druhou stranu jsme bydleli (většinu času) v bytě, který jsme měli sami pro sebe (sdílené byty vyjdou levněji) a ve výběru jídla jsme se příliš neomezovali. Takže to možná nakonec vyjde nastejno, kdo ví.

V přehledech nejsou započítány výlety, suvenýry, zmrzliny apod. Pouze nezbytné výdaje nutné k přežití.

Měsíční stipendium od školy: 450 €
Moje průměrná měsíční útrata: 577 €

Stipendium celkem: 2 130 €
Výdaje celkem: 2 725,61

Výdaje podle kategorií:


BydleníJídloPojištěníDoprava*Poplatek školeOstatní
1 698,75 €509,93 €72 €326,45 €93,68 €24,55 €

* Doprava zahrnuje:
  • 1 cestu do Aachenu vlakem přes Rakousko (drahé, ale pohodlné),
  • jednu cestu tam a zpátky autobusem Student Agency (levné, ale na cestování s hodně zavazadly nevhodné, využili jsme na Vánoce, když jsme jeli na lehko),
  • nákup kola,
  • šalinkartu (Semester Ticket), kterou jsme si museli koupit povinně (platí na celou spolkovou zemi North Rhine-Westphalia).
Závěrečnou cestu zpátky jsem byla odvezena autem a cena benzínu v této sumě započítána není.

Komentáře