Osmý semestr na FI MU

Druhý semestr mého magisterského studia a zároveň první zpátky v Brně je úspěšně za mnou.

Konečně jsem měla příležitost odstudovat si nějaké ty předměty z mého magisterského oboru, kterým je SSME (Služby - výzkum, řízení a inovace). Když jsem vybírala obor, tak jsem chtěla hlavně něco, kde se nebude muset moc programovat, na výběr mi zůstala teoretická informatika a právě SSME. Ne že by mě teoretická informatika nelákala (lákala!), ale SSME mi přišlo do budoucna praktičtější, protože vědkyní zatím být nechci a nějaký ten management mě láká. No uvidíme, jak to nakonec bude.


Obecné postřehy:

  • Vyplňovat předmětovou anketu se vyplatí. Někdo to čte a má to vliv na podobu předmětů.
  • Na dni s průmyslovými partnery jsou nejen firmy, které se vás snaží získat do své firmy, ale taky řízky, chlebíčky a štrůdl.
  • Fakulta informatiky má Studovnu. Ne, nemyslím počítačovou halu, myslím místnost A214 (na druhém konci chodby, kde je studijní).

SoftSkills (PV206)

Tento semestr jsem opět učila předmět Communication and Soft Skills. Tentokrát s Kikou, která ho učila poprvé, takže jsem cítila trochu větší zodpovědnost než loni. Myslím, že jsme to parádně zvládly a už teď se těším na další semestr, kdy si to s Kikou zase zopáknem.

Akademický senát FI

V senátu se tento semestr volil děkan, který nastoupí od září. V prvním kole zvolen nebyl a byl z toho trochu poprask. Jediný kandidát = aktuální děkan odstoupil, ale i tak kandidoval do dalšího kola. V druhém kole byl zvolen napoprvé, takže nenastane anarchie, ale od září bude zase vše v zajetých kolejích. Do té doby panuje na FI náš oblíbený prorektor.

DUCIT Praktikum vedení cvičení

zápočet, 3 kredity, cvičící Horáček, Koniarik, Přibyla, Ukrop

Předmět pro ty, co vedou nějaké cvičení na FI a chtějí se ve výuce zlepšit. Já sice tento semestr učila jen blokovku, která je jistým způsobem pro tento předmět nevhodná (nemohla jsem každý týden reflektovat výuku a nikdo se na moji hodinu nepřišel podívat), ale i tak mi to mnohé dalo.
Předmět je veden dost neformálně a zažijete na něm reflexi vlastní výuky, hospitace (návštěvy na cizích hodinách) a kupu inspirace, jak učit a testovat studenty.
Pro splnění stačilo chodit na cvika, jít na dvě hospitace a napsat z nich zpětnou vazbu a udělat zápis z nějaké hodiny.

Závěrečný feedback z DUCITu.

PA152 Efektivní využívání databázových systémů

zkouška (B), 4 kredity, přednášející Dohnal

V porovnání s bakalářskými databázemi byly tyto mnohem praktičtější. Psát dotazy a vidět, co dostanu z tabulky za výsledek mě vážně bavilo. Navíc na přednášejícím bylo vidět, že ho to baví, takže i přednášky stály za to.
S domácími úkoly mě ze začátku všichni strašili, ale nakonec to nebylo tak zlé. S pomocí přednášek, diskuzního fóra a konzultací se spolužáky či přednášejícím to bylo v pohodě.
Zkouška byla náročná, ale opět ne nezvládnutelná. První část, která byla na abcd byla paradoxně těžší než ta s otevřenými odpověďmi. Pro hrubou představu, jak vypadají otázky doporučuji tento dokument. Druhá část s třemi otevřenými otázkami byla celkem snadná, typově se příklady v jednotlivých letech dost opakují, takže se stačí naučit těch pár věcí (UNDO, REDO algoritmy, čtení výpisů z příkazu EXPLAIN apod.) a není skoro co zkazit.

Zacyklený přednášející.

PA179 Project Management

zkouška (B), 4 kredity, přednášející Ráček

Velmi užitečný předmět, jehož přednášky, ač byly v osm ráno, stály za to. Na začátku semestru nám přednášející představil základní principy a celý zbytek semestru vysvětlovat projekt management na dvou velkých příkladech, se kterými se reálně můžeme v praxi setkat.
Bohužel předmět má i stinnou stránku a tou byla zkouška, která sice testovala znalosti nabyté během semestru, ale nemyslete si, že vám k tomu budou stačit slajdy. Buď choďte na přednášky, nebo si je všechny před zkouškou pusťte ze záznamu. Moje výpisky ke zkoušce najdete na fi.muny.cz
Druhou překážkou je forma zkoušky, která vám nedovolí projít k otevřeným otázkám (a tedy i k jiné známce než F), pokud nezodpovíte alespoň 3 z 5 abcd otázek zcela správně. Otázky a odpovědi nebývají formulovány zrovna šťastně, tak pořádně čtěte a pro sebemenší nejasnosti se ještě během zkoušky ptejte.

PA181 Services - Systems, Modeling and Execution

kolokvium, 4 kredity, přednášející Walletzký, Mouzhi

Předmět, jehož cíl jsem nepochopila. První polovina semestru se skládala z přednášek, na kterých prostě nešlo dávat pozor. V druhé polovině nám začali vysvětlovat, co máme udělat za projekt, a taky jsme měli několik zvaných přednášek, ze kterých jsem si vážně nic neodnesla.
Kdybych tento předmět neměla povinný, tak si ho dobrovolně nikdy znovu nezapíšu.
Pro získání kolokvia bylo potřeba vytvořit aplikaci, která bude poskytovat nějakou službu a bude deploynutá přes IBM Cloud. Přijít na to, jak provést ten deploy nám zabralo možná i víc času než samotná tvorba aplikace. Pro budoucím studentům tohoto předmětu doporučuji kouknout na fi.muny.cz, kam jsem nahrála podrobný návod jak na jednoduše udělat ten deploy.
Aplikaci, kterou vytvořil náš tým najdete tu: https://youknowwho.eu-gb.mybluemix.net/

PV157 Autentizace a řízení přístupu

zkouška (B), 4 kredity, přednášející Matyáš

Kreditovka, u které se vyplatí chodit na přednášky, protože jsou vážně zajímavé. Většinou mívají tento předmět zapsaní prváci, ale mně se tak nějak stalo, že jsem ho měla mezi volitelnými až teď, takže už jsem většinu věcí znala z bakaláře.
Na vnitrosemestrální písemku i na zkoušku existují drilly:
https://kabell.sk/fi_muni_drill/question/PV157_midterm/1
https://kabell.sk/fi_muni_drill/question/PV157/1

Spí na přednášce a nevšímá si, že je na něm origami jeřáb..

PV203 IT Services Management

zkouška (A), 4 kredity, přednášející Vágner

Tento předmět byla opravdová tragédie. Taková velká propaganda IBM + něco málo, z čeho jsme měli pochopit, co je to a jak funguje IT Sevice Management. Pochopila jsem to až z tohoto videa na YouTube, na které jsem se dívala o zkouškovém.
Každopádně zkouška je lehká, netrapte se se slajdy (pokud se náhodou nezměnily), najděte si na fi.muny.cz moje výpisky a mrkněte na pár videí na YouTube. Brnkačka.

PV209 Person Centered Communication

kolokvium, 4 kredity, přednášející Motschnig

Velmi podobný formát předmětu jako měl PV206. Tentokrát ale více zaměřený na PCC, Rogerse a spoustu povídání. Měli jsme komorní skupinku asi 6 studentů, včetně dvou zahraničních, což byl opět úžasný zážitek. V některých tématech jsme v našich diskuzích šli dost hluboko, ale bylo to příjemné, i když vyčerpávající.
Výuka byla kvůli cizincům v angličtině, tím se ale rozhodně nenechte odradit. Tento předmět není o tom, jak mluvíte nebo nemluvíte dobře anglicky, je to jen prostředek a ostatní vás přijmou tak jak to bude a ještě vám budou rádi pomáhat hledat správná slovíčka. Je to ideální prostředí na to se rozmluvit. (Aspoň já to tak měla v PV206.)
Pro získání kolokvia jsme museli psát zpětné vazby na bloky, účastnit se výuky (blokovka) a na konci napsat drobnou esej (bez problému, vážně se není čeho bát).
Pokud si chcete odpočinout od teoretických předmětů, matematiky a programování a zároveň si trochu udělat jasno ve svých vztazích a vlastně i v sobě samém, tak tento předmět doporučuji všemi deseti.

PV237 Strategy and Leadership

kolokvium, 3 kredity, přednášející Kozinová

Tento předmět by byl skvělý, kdyby na něj měla vyučující trochu víc času.
Výuka probíhá v angličtině. Každý týden jsme museli napsat inspirational leadership story, která se pak hodnotila pomocí peer review v ISu.
Také jsme hráli tuto strategickou hru: https://www.glo-bus.com/ Tato hra má děsivě dlouhý manuál a k absolvování předmětu je nutné vyplnit (alespoň na 50 % správně) dva kvízy (ten druhý byl fakt těžký), na které je jen jeden pokus (pokud si nepožádáte vyučující o znovuotevření - v takovém případě si zapamatujte, co jste měli špatně, protože vyučující vám možná dá stejné otázky).
Předmět mi toho bohužel moc nedal, podle názvu jsem měla vyšší očekávání. Každopádně na hodinách byla celkem sranda.

Victory pose.

PV258 Software Requirements Engineering

zkouška (A), 4 kredity, přednášející Rossi

Velmi příjemný předmět s moc milým přednášejícím. Výuka probíhá v angličtině, během semestru se pracuje ve větších skupinách na projektu, na kterém jsme si vyzkoušeli techniky probrané na přednáškách (vytváření funkčních i nefunkčních požadavků, prioritizace, diagramy apod.).
Přenášky nebyly jen pasivní výklad, ale i diskuze a zkoušeli jsme si probrané věci na příkladech. Takže pokud člověk chodil na přednášky, projekt i zkouška byly hračka.

Část projektu do PV258.

UA104 Didaktika informatiky I

zápočet, 2 kredity, přednášející Pelikán 

Na první hodině přednášející představil základní  poučky o tom, jak by měla vypadat vyučovací hodina na střední škole a zbytek semestru se skládal z ukázkových hodin, které si připravují studenti a dostávají na ně zpětnou vazbu.
Jelikož jsem měla tento předmět zapsaný jako jediná, domluvili jsme se na první hodině, kdy chci mít svoje prezentace, takže mi stačilo tento předmět navštívit jen 4× a vždy to bylo cca na 60 minut. Kdyby nás tam bylo víc, tak bych se samozřejmě musela účastnit i hodin, co si připraví ostatní studenti, ale takto nebylo čeho se účastnit.
Předmět shledávám přínosným pro ty, co chtějí učit informatiku na střední škole. Příprava mi zabrala celkem hodně času, ale to hlavně proto, že jsem to chtěla mít opravdu pečlivé.

VV052 Evening Drawing

kolokvium, 3 kredity, přednášející Lukášová

Další oddechový předmět, kam každý týden přijdete, nakreslíte pózující osobu a máte příležitost na dvě hodiny vypnout. Zkušenosti nejsou potřeba, známkovat vás nikdo nebude, pouze dostanete pár dobrých rad, jak vylepšit svoji techniku.

Moje kresby v čase.

Do příštího semestru vkročím s novinkou. Přihlásila jsem se na druhý magisterský obor, který hodlám studovat paralelně se SSME. Tímto novým oborem je „Učitelství informatiky pro střední školy“, takže v dalším shrnutí se máte na co těšit! Sama jsem zvědavá, jak to půjde.

Komentáře

  1. Ahoj, Dominika,

    píšem, pretože som objavila tvoj blog o štúdiu informatiky a mám otázku.

    S malým tímom vývojárov sme dostali nápad na nástroj, ktorý by mal pomôcť študentom informatiky nájsť si kvalitnú prvú prácu (niežeby bol v IT problém nájsť si prácu, ale juniori majú často problém dostať sa na pozíciu, ktorú chceli a firma ich hodí na nejaké opravovanie bugov, alebo CSS kodéra. Nič proti kodérom, samozrejme, len to nie je každého vysnívaná práca..:D).

    Teraz sa snažím ten nápad overiť u študentov, či by ich vôbec niečo také bavilo a zaujímalo.

    Bola by si ochotná venovať mi 20 min. svojho času na krátky call/stretnutie v Brne? Moc by ma zaujímal tvoj názor ako študentky a ako influencera s vlastným blogom :)


    Maj sa krásne,
    Miška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Miška,
      klidně se s tebou o tom pobavím, jen na tebe nemám žádný kontakt, tak se ozvi. ;)

      Vymazat

Okomentovat