Devátý semestr na FI MU
Již třetí semestr studuji obor (nikoli program) Služby - výzkum, řízení a inovace (SSME). Aby toho nebylo málo, tak jsem tento semestr začala studovat druhého magistra, taktéž na FI, konkrétně program Učitel informatiky a správce sítě (dále jen „Učitelství“). Takže tento report bude celkem zajímavý, protože v něm bude velké množství předmětů a to nejen z FI, ale i z Přírodovědecké fakulty.
Předmět plný diagramů, které jsem z části už během studia viděla (třeba v PV241 nebo PB007). Na přednášky se vyplatilo chodit (v mém případě dobíhat z přírodovědy, kde se mi z části kryla jiná přednáška). Přednášející zmiňoval především klíčové věci, ve kterých se chybuje, nebo na co si máme dát pozor.
Tímto bych ráda pozdravila fanouška svého blogu, pana doktora Ráčka.
Cvičení byla senzační, hlavně kvůli pohodové atmosféře. Vždycky se tam zopáklo to, co bylo na přednášce a pak jsme v čtyřčlenném týmu pracovali na projektu. V našem týmu se modeloval systém Bören na pronájem živých i plyšových medvědů. Každý týden se odevzdával milník s novými diagramy a my k tomu vždy ještě přidali nějaké tematické meme s medvědem.
Zkoušku jsem psala jako předtermín a nebyla vůbec jednoduchá. Člověk se to jen z koukání na cizí diagramy nenaučí, musí kreslit (a to já kreslila), ale i tak to nedopadlo nejlíp. Každopádně je to zelené, a to je hlavní.
Diamanty a mnoho dalšího. Spoustu z toho jsem už slyšela v předmětu PA181 (viz minulý semestr). Jenže tentokrát jsem se to musela naučit. Zkouška nebyla lehká. Opravdu se naučte zpaměti Basic Service Economy Paradigms.
Předmět stylem dost podobný PA194. Jenže téma bylo trošku zajímavější. Bohužel si nepřipadám, že bych teď rozuměla marketingu.
Kromě zkoušky jsme si museli ve dvojici (trojici) připravit ještě krátkou prezentaci o nějaké firmě a o tom, jak dělá marketing. S Tinkou jsme si vybraly Kofolu a pouštěly jejich reklamy.
Tento předmět byl velmi užitečný svojí náplní. Vyučující - odborník z praxe - nám zodpovídal všechny zvídavé otázky, i když byly mimo téma. Rozhodně mi to trochu rozšířilo finanční obzory. Doporučuji všech, co uvažují o vlastním podnikaní.
Bohužel za celý semestr jsme měli jen 2 a půl přednášky a museli jsme strašně dlouho čekat na vypsání zkušebního termínu ústní zkoušky.
Součástí předmětu je skupinový projekt (pohoda) a písemný test (základní pojmy z hodin).
Předmět, který bych doporučila úplně všem, nejen studentům učitelství. Dozvěděla jsem se všechno, co jsem vždycky chtěla vědět o lidech s poruchami učení (dys*), s ADHD, se zrakovými nebo sluchovými poruchami, s tělesným postižením apod.
Největším objevem pro mě bylo, že lidé s kochleárním implantátem nemají do hlavy vyvrtanou díru, ale celé to zařízení se přichycuje pomocí magnetu a pod ním je normální zahojená kůže.
Hodiny byly plné příkladů z praxe a hodně se diskutovalo. Přednášející ochotně odpovídala na všechny naše dotazy.
Zkouška byla jednoduchá, když člověk chodil na hodiny a dával pozor. Rozhodně to byl jeden z nejlepších předmětů, které jsem vůbec měla.
Velmi milý pán, který nám povídal nejen o všech důležitých zákonech, které se týkají výuky, ale také s námi sdílel bohaté osobní zkušenosti a zajímavosti. Je vidět, že se ve svém oboru vyzná.
Přednášky mě bavily (jen jsem na nich pro udržení pozornosti háčkovala). Raději vám nebudu prozrazovat, jakou frázi vyučující opakuje velmi často, protože jak to jednou uslyšíte, už se toho nezbavíte.
Pro ukončení jsme buď mohli napsat esej a následně ji prezentovat před ostatními, nebo jít na ústní zkoušku. Já jsem si vybrala esej a vyzpovídala jsem svoji kamarádku, která se vzdělávala v domácím vzdělávání, což bylo pro mě vážně zajímavé a na uznání kolokvia to bohatě stačilo.
Bloková výuka - 3 úterky. Vyučující místy působila dost zaujatě proti některým názorům na práci s nadanými žáky. První blok jsme měli běžnou výuky. Na druhý blok jsme šli na náslechy na základní školu (! studuji učitelství pro střední školy). Na třetí blok vyučující nedorazila, na navštívené ZŠ jsme měli ve skupině pěti lidí učit dvě vyučovací hodiny, šestou třídu (!). Učení ve dvou ještě beru, ale v pěti?
Naštěstí učitelka zmíněných šesťáčků byla moc milá a dala nám na konci zpětnou vazbu. Jen teda doteď nevím, jak jsme se na tom naučili pracovat s nadanými žáky.
Na tento předmět jsme docházeli na Gymnázium Kapitána Jaroše, kde nám místní ředitel a ředitel gymnázia v Řečkovicích předávali své letité zkušenosti ve škole. Dozvěděli jsme se právní i praktické poznatky, co nás může potkat jako budoucí učitele.
Tento předmět byla dost kreditovka, ale řadím ji mezi ty, které mi daly poznatky, jež můžu využít v praxi.
Na tomto předmětu jsem opravdu trpěla. Je určen pro středoškolské učitele, aby uměli používat dataprojektory apod. Vyučující už na první přednášce prohlásil, že to učí jen proto, že musí. Prvních pár hodin jsme brali LaTeX, který měl tak smutnou motivaci, že se vsadím, že žádný z mých spolužáků, kteří ho nepoužívali předtím, ho ani používat nezačnou.
Další perla byla, když nám nějaká asistentka vyučujícího popisovala, jak si máme zajet do nějakého muzea někde v Čechách, že tam mají interaktivní tabuli - abychom si ji mohli vyzkoušet, že si tam sice nebudeme moct nahrát vlastní výukový program, ale můžeme si to zkusit ovládat. Podotýkám, že ve třídě, kde jsme měli výuka byla interaktivní tabule a ani jednou jsme ji nezapnuli.
Většina hodin byla vyplněna studentskými prezentacemi (protože přesně tohle uděláte, když se vám to nechce učit samotným).
Povinná docházka s dvěmi absencemi.
Předmět, který odměňuje kredity aktivní studenty, kteří se zapojují do aktivit popularizujících přírodní vědy. Tento semestr to byl především K-SCUK a trošku KSI.
Na tento předmět jsem si brousila zuby už od druhého roku, co jsem studovala na FI. Bohužel se vypisuje nepravidelně a málem hrozilo, že bude vypsán minulý rok, když jsem byla na Erasmu. Naštěstí to nevyšlo a byl vypsán teď, takže jsem si ho mohla zapsat.
Všechno se točí okolo báječné a objemné knihy GEB. Více informací najdete na webu: https://www.fi.muni.cz/usr/brim/IA073/index.html. Předmět doporučuji všem, které baví diskutovat, číst, hrát divadlo, péct buchty, zajímají se o teoretickou informatiku, matematiku, psychologii, filozofii, jazykovědu, molekulární biologii, umění, hudbu, nebo alespoň o jedno z výše uvedeného.
Zkouška byla těžká. Jakože fakt těžká. Učila jsem se na ni velmi intenzivně a prošla jsem jen tak tak.
Předmět podle mého názoru nemá ideální strukturu jak pro stránce obsahové, tak po stránce provedení. Každopádně obsahoval i podstatné věci, které jsem ráda, že jsem se dozvěděla. Obecně mě HW věci moc nebaví, ale jiní spolužáci to celkem hltali.
Jsem ráda, že to mám za sebou a podruhé bych do toho dobrovolně nešla (na Učitelství je to povinné).
Tento předmět se téměř nelišil od Didaktiky informatiky I, který jsem absolvovala předchozí semestr. Navíc měl pouze zkoušku, na kterou jsem si musela přichystat 10 různých vyučovacích hodin, z nichž jsem si jednu vylosovala a odučila (úplně stejně jako v průběhu semestru).
Opět jsem předmět měla zapsaný jako jediná.
Povinná praxe pro studenty Učitelství. V rámci praxe jsem vedla cvičení předmětu IB111. Na konci semestru jsem dostala zápočet a nic dalšího se po mě v průběhu nevyžadovalo.
Povinná praxe pro studenty Učitelství. V rámci praxe jsem učila informatiku na šestiletém gymnáziu. Na konci semestru jsem dostala zápočet a nic dalšího se po mě v průběhu nevyžadovalo.
Obecné postřehy
- Pokud máte dvě paralelní studia, tak si v obou můžete zapsat stejný předmět (pokud vám to IS a vyučující dovolí) a kredity se vám potom uznají do obou studií. (To jsem tento semestr nevěděla.)
- V budově FI je trouba (viz foto výše).
SSME
FI:PA116 Domain Understanding and Modeling
zkouška (D), 5 kreditů, přednášející Ráček, cvičící SpurnýPředmět plný diagramů, které jsem z části už během studia viděla (třeba v PV241 nebo PB007). Na přednášky se vyplatilo chodit (v mém případě dobíhat z přírodovědy, kde se mi z části kryla jiná přednáška). Přednášející zmiňoval především klíčové věci, ve kterých se chybuje, nebo na co si máme dát pozor.
Tímto bych ráda pozdravila fanouška svého blogu, pana doktora Ráčka.
Cvičení byla senzační, hlavně kvůli pohodové atmosféře. Vždycky se tam zopáklo to, co bylo na přednášce a pak jsme v čtyřčlenném týmu pracovali na projektu. V našem týmu se modeloval systém Bören na pronájem živých i plyšových medvědů. Každý týden se odevzdával milník s novými diagramy a my k tomu vždy ještě přidali nějaké tematické meme s medvědem.
Zkoušku jsem psala jako předtermín a nebyla vůbec jednoduchá. Člověk se to jen z koukání na cizí diagramy nenaučí, musí kreslit (a to já kreslila), ale i tak to nedopadlo nejlíp. Každopádně je to zelené, a to je hlavní.
Ukázka z našeho projektu - týden modelování State Transition Diagramů. |
FI:PA194 Introduction to Service Science
zkouška (C), 4 kredity, přednášející Walletzký a GeDiamanty a mnoho dalšího. Spoustu z toho jsem už slyšela v předmětu PA181 (viz minulý semestr). Jenže tentokrát jsem se to musela naučit. Zkouška nebyla lehká. Opravdu se naučte zpaměti Basic Service Economy Paradigms.
FI:PV240 Základy marketingu služeb
zkouška (C), 5 kreditů, přednášející Walletzký a GePředmět stylem dost podobný PA194. Jenže téma bylo trošku zajímavější. Bohužel si nepřipadám, že bych teď rozuměla marketingu.
Kromě zkoušky jsme si museli ve dvojici (trojici) připravit ještě krátkou prezentaci o nějaké firmě a o tom, jak dělá marketing. S Tinkou jsme si vybraly Kofolu a pouštěly jejich reklamy.
Učila jsem se překreslováním věcí z paměti na tabuli. |
FI:PV241 Enterprise and Financial Management
zkouška (B), 4 kredity, přednášející FuchsTento předmět byl velmi užitečný svojí náplní. Vyučující - odborník z praxe - nám zodpovídal všechny zvídavé otázky, i když byly mimo téma. Rozhodně mi to trochu rozšířilo finanční obzory. Doporučuji všech, co uvažují o vlastním podnikaní.
Bohužel za celý semestr jsme měli jen 2 a půl přednášky a museli jsme strašně dlouho čekat na vypsání zkušebního termínu ústní zkoušky.
Součástí předmětu je skupinový projekt (pohoda) a písemný test (základní pojmy z hodin).
Učitelství
PřF:XS080 Speciální pedagogika
zápočet, 3 kredity, přednášející PitnerováPředmět, který bych doporučila úplně všem, nejen studentům učitelství. Dozvěděla jsem se všechno, co jsem vždycky chtěla vědět o lidech s poruchami učení (dys*), s ADHD, se zrakovými nebo sluchovými poruchami, s tělesným postižením apod.
Největším objevem pro mě bylo, že lidé s kochleárním implantátem nemají do hlavy vyvrtanou díru, ale celé to zařízení se přichycuje pomocí magnetu a pod ním je normální zahojená kůže.
Hodiny byly plné příkladů z praxe a hodně se diskutovalo. Přednášející ochotně odpovídala na všechny naše dotazy.
Zkouška byla jednoduchá, když člověk chodil na hodiny a dával pozor. Rozhodně to byl jeden z nejlepších předmětů, které jsem vůbec měla.
PřF:XS092 Školský management
kolokvium, 2 kredity, přednášející ŠťávaVelmi milý pán, který nám povídal nejen o všech důležitých zákonech, které se týkají výuky, ale také s námi sdílel bohaté osobní zkušenosti a zajímavosti. Je vidět, že se ve svém oboru vyzná.
Přednášky mě bavily (jen jsem na nich pro udržení pozornosti háčkovala). Raději vám nebudu prozrazovat, jakou frázi vyučující opakuje velmi často, protože jak to jednou uslyšíte, už se toho nezbavíte.
Pro ukončení jsme buď mohli napsat esej a následně ji prezentovat před ostatními, nebo jít na ústní zkoušku. Já jsem si vybrala esej a vyzpovídala jsem svoji kamarádku, která se vzdělávala v domácím vzdělávání, což bylo pro mě vážně zajímavé a na uznání kolokvia to bohatě stačilo.
PřF:XS093 Pedagogická činnost s nadanými žáky
kolokvium, 2 kredity, přednášející MachůBloková výuka - 3 úterky. Vyučující místy působila dost zaujatě proti některým názorům na práci s nadanými žáky. První blok jsme měli běžnou výuky. Na druhý blok jsme šli na náslechy na základní školu (! studuji učitelství pro střední školy). Na třetí blok vyučující nedorazila, na navštívené ZŠ jsme měli ve skupině pěti lidí učit dvě vyučovací hodiny, šestou třídu (!). Učení ve dvou ještě beru, ale v pěti?
Naštěstí učitelka zmíněných šesťáčků byla moc milá a dala nám na konci zpětnou vazbu. Jen teda doteď nevím, jak jsme se na tom naučili pracovat s nadanými žáky.
PřF:XS100 Učitel a provoz školy
zápočet, 2 kredity, přednášející Herman a KrupkaNa tento předmět jsme docházeli na Gymnázium Kapitána Jaroše, kde nám místní ředitel a ředitel gymnázia v Řečkovicích předávali své letité zkušenosti ve škole. Dozvěděli jsme se právní i praktické poznatky, co nás může potkat jako budoucí učitele.
Tento předmět byla dost kreditovka, ale řadím ji mezi ty, které mi daly poznatky, jež můžu využít v praxi.
PřF:XS170 Didaktická technika
zápočet, 1 kredit, přednášející NavrátilNa tomto předmětu jsem opravdu trpěla. Je určen pro středoškolské učitele, aby uměli používat dataprojektory apod. Vyučující už na první přednášce prohlásil, že to učí jen proto, že musí. Prvních pár hodin jsme brali LaTeX, který měl tak smutnou motivaci, že se vsadím, že žádný z mých spolužáků, kteří ho nepoužívali předtím, ho ani používat nezačnou.
Další perla byla, když nám nějaká asistentka vyučujícího popisovala, jak si máme zajet do nějakého muzea někde v Čechách, že tam mají interaktivní tabuli - abychom si ji mohli vyzkoušet, že si tam sice nebudeme moct nahrát vlastní výukový program, ale můžeme si to zkusit ovládat. Podotýkám, že ve třídě, kde jsme měli výuka byla interaktivní tabule a ani jednou jsme ji nezapnuli.
Většina hodin byla vyplněna studentskými prezentacemi (protože přesně tohle uděláte, když se vám to nechce učit samotným).
Povinná docházka s dvěmi absencemi.
PřF:XV003 Projekty na popularizaci přírodních věd
zápočet, 2 kredityPředmět, který odměňuje kredity aktivní studenty, kteří se zapojují do aktivit popularizujících přírodní vědy. Tento semestr to byl především K-SCUK a trošku KSI.
K-SCUK 2019: Vysvětluji pravidla další hry |
FI:IA073 GEB -- meze formálních systémů
kolokvium, 3 kredity, vyučující Beneš, Brim a ČernáNa tento předmět jsem si brousila zuby už od druhého roku, co jsem studovala na FI. Bohužel se vypisuje nepravidelně a málem hrozilo, že bude vypsán minulý rok, když jsem byla na Erasmu. Naštěstí to nevyšlo a byl vypsán teď, takže jsem si ho mohla zapsat.
Všechno se točí okolo báječné a objemné knihy GEB. Více informací najdete na webu: https://www.fi.muni.cz/usr/brim/IA073/index.html. Předmět doporučuji všem, které baví diskutovat, číst, hrát divadlo, péct buchty, zajímají se o teoretickou informatiku, matematiku, psychologii, filozofii, jazykovědu, molekulární biologii, umění, hudbu, nebo alespoň o jedno z výše uvedeného.
Příprava na hodinu |
FI:PV094 Technické vybavení počítačů
zkouška (E), 5 kreditů, přednášející PelikánZkouška byla těžká. Jakože fakt těžká. Učila jsem se na ni velmi intenzivně a prošla jsem jen tak tak.
Předmět podle mého názoru nemá ideální strukturu jak pro stránce obsahové, tak po stránce provedení. Každopádně obsahoval i podstatné věci, které jsem ráda, že jsem se dozvěděla. Obecně mě HW věci moc nebaví, ale jiní spolužáci to celkem hltali.
Jsem ráda, že to mám za sebou a podruhé bych do toho dobrovolně nešla (na Učitelství je to povinné).
Mnemotechnická pomůcka, která mi asi zachránila známku (SLI) |
FI:UA105 Didaktika informatiky II
zkouška (A), 5 kreditů, přednášející PelikánTento předmět se téměř nelišil od Didaktiky informatiky I, který jsem absolvovala předchozí semestr. Navíc měl pouze zkoušku, na kterou jsem si musela přichystat 10 různých vyučovacích hodin, z nichž jsem si jednu vylosovala a odučila (úplně stejně jako v průběhu semestru).
Opět jsem předmět měla zapsaný jako jediná.
FI:UA542 Pedagogická praxe z informatiky II
zápočet, 4 kredity, vyučující PelikánPovinná praxe pro studenty Učitelství. V rámci praxe jsem vedla cvičení předmětu IB111. Na konci semestru jsem dostala zápočet a nic dalšího se po mě v průběhu nevyžadovalo.
FI:UA742 Pedagogická praxe z informatiky IV
zápočet, 4 kredity, vyučující PelikánPovinná praxe pro studenty Učitelství. V rámci praxe jsem učila informatiku na šestiletém gymnáziu. Na konci semestru jsem dostala zápočet a nic dalšího se po mě v průběhu nevyžadovalo.
Komentáře
Okomentovat