Devátý semestr na FI MU

Již třetí semestr studuji obor (nikoli program) Služby - výzkum, řízení a inovace (SSME). Aby toho nebylo málo, tak jsem tento semestr začala studovat druhého magistra, taktéž na FI, konkrétně program Učitel informatiky a správce sítě (dále jen Učitelství). Takže tento report bude celkem zajímavý, protože v něm bude velké množství předmětů a to nejen z FI, ale i z Přírodovědecké fakulty.

Obecné postřehy

  • Pokud máte dvě paralelní studia, tak si v obou můžete zapsat stejný předmět (pokud vám to IS a vyučující dovolí) a kredity se vám potom uznají do obou studií. (To jsem tento semestr nevěděla.)
  • V budově FI je trouba (viz foto výše).
Tento semestr jsem učila předměty Communication and Soft Skills (PV206) a Základy programování (IB111). Stále jsem členkou Studentské komory akademického senátu FI, a také Komise pro stravovací politiku.

SSME

FI:PA116 Domain Understanding and Modeling

zkouška (D), 5 kreditů, přednášející Ráček, cvičící Spurný

Předmět plný diagramů, které jsem z části už během studia viděla (třeba v PV241 nebo PB007). Na přednášky se vyplatilo chodit (v mém případě dobíhat z přírodovědy, kde se mi z části kryla jiná přednáška). Přednášející zmiňoval především klíčové věci, ve kterých se chybuje, nebo na co si máme dát pozor.
Tímto bych ráda pozdravila fanouška svého blogu, pana doktora Ráčka.
Cvičení byla senzační, hlavně kvůli pohodové atmosféře. Vždycky se tam zopáklo to, co bylo na přednášce a pak jsme v čtyřčlenném týmu pracovali na projektu. V našem týmu se modeloval systém Bören na pronájem živých i plyšových medvědů. Každý týden se odevzdával milník s novými diagramy a my k tomu vždy ještě přidali nějaké tematické meme s medvědem.
Zkoušku jsem psala jako předtermín a nebyla vůbec jednoduchá. Člověk se to jen z koukání na cizí diagramy nenaučí, musí kreslit (a to já kreslila), ale i tak to nedopadlo nejlíp. Každopádně je to zelené, a to je hlavní.
Ukázka z našeho projektu - týden modelování State Transition Diagramů.

FI:PA194 Introduction to Service Science

zkouška (C), 4 kredity, přednášející Walletzký a Ge

Diamanty a mnoho dalšího. Spoustu z toho jsem už slyšela v předmětu PA181 (viz minulý semestr). Jenže tentokrát jsem se to musela naučit. Zkouška nebyla lehká. Opravdu se naučte zpaměti Basic Service Economy Paradigms.

FI:PV240 Základy marketingu služeb

zkouška (C), 5 kreditů, přednášející Walletzký a Ge

Předmět stylem dost podobný PA194. Jenže téma bylo trošku zajímavější. Bohužel si nepřipadám, že bych teď rozuměla marketingu.
Kromě zkoušky jsme si museli ve dvojici (trojici) připravit ještě krátkou prezentaci o nějaké firmě a o tom, jak dělá marketing. S Tinkou jsme si vybraly Kofolu a pouštěly jejich reklamy.

Učila jsem se překreslováním věcí z paměti na tabuli.

FI:PV241 Enterprise and Financial Management

zkouška (B), 4 kredity, přednášející Fuchs

Tento předmět byl velmi užitečný svojí náplní. Vyučující - odborník z praxe - nám zodpovídal všechny zvídavé otázky, i když byly mimo téma. Rozhodně mi to trochu rozšířilo finanční obzory. Doporučuji všech, co uvažují o vlastním podnikaní.
Bohužel za celý semestr jsme měli jen 2 a půl přednášky a museli jsme strašně dlouho čekat na vypsání zkušebního termínu ústní zkoušky.
Součástí předmětu je skupinový projekt (pohoda) a písemný test (základní pojmy z hodin).

Učitelství

PřF:XS080 Speciální pedagogika

zápočet, 3 kredity, přednášející Pitnerová

Předmět, který bych doporučila úplně všem, nejen studentům učitelství. Dozvěděla jsem se všechno, co jsem vždycky chtěla vědět o lidech s poruchami učení (dys*), s ADHD, se zrakovými nebo sluchovými poruchami, s tělesným postižením apod.
Největším objevem pro mě bylo, že lidé s kochleárním implantátem nemají do hlavy vyvrtanou díru, ale celé to zařízení se přichycuje pomocí magnetu a pod ním je normální zahojená kůže.
Hodiny byly plné příkladů z praxe a hodně se diskutovalo. Přednášející ochotně odpovídala na všechny naše dotazy.
Zkouška byla jednoduchá, když člověk chodil na hodiny a dával pozor. Rozhodně to byl jeden z nejlepších předmětů, které jsem vůbec měla.

PřF:XS092 Školský management

kolokvium, 2 kredity, přednášející Šťáva

Velmi milý pán, který nám povídal nejen o všech důležitých zákonech, které se týkají výuky, ale také s námi sdílel bohaté osobní zkušenosti a zajímavosti. Je vidět, že se ve svém oboru vyzná.
Přednášky mě bavily (jen jsem na nich pro udržení pozornosti háčkovala). Raději vám nebudu prozrazovat, jakou frázi vyučující opakuje velmi často, protože jak to jednou uslyšíte, už se toho nezbavíte.
Pro ukončení jsme buď mohli napsat esej a následně ji prezentovat před ostatními, nebo jít na ústní zkoušku. Já jsem si vybrala esej a vyzpovídala jsem svoji kamarádku, která se vzdělávala v domácím vzdělávání, což bylo pro mě vážně zajímavé a na uznání kolokvia to bohatě stačilo.

PřF:XS093 Pedagogická činnost s nadanými žáky

kolokvium, 2 kredity, přednášející Machů

Bloková výuka - 3 úterky. Vyučující místy působila dost zaujatě proti některým názorům na práci s nadanými žáky. První blok jsme měli běžnou výuky. Na druhý blok jsme šli na náslechy na základní školu (! studuji učitelství pro střední školy). Na třetí blok vyučující nedorazila, na navštívené ZŠ jsme měli ve skupině pěti lidí učit dvě vyučovací hodiny, šestou třídu (!). Učení ve dvou ještě beru, ale v pěti?
Naštěstí učitelka zmíněných šesťáčků byla moc milá a dala nám na konci zpětnou vazbu. Jen teda doteď nevím, jak jsme se na tom naučili pracovat s nadanými žáky.

PřF:XS100 Učitel a provoz školy

zápočet, 2 kredity, přednášející Herman a Krupka

Na tento předmět jsme docházeli na Gymnázium Kapitána Jaroše, kde nám místní ředitel a ředitel gymnázia v Řečkovicích předávali své letité zkušenosti ve škole. Dozvěděli jsme se právní i praktické poznatky, co nás může potkat jako budoucí učitele.
Tento předmět byla dost kreditovka, ale řadím ji mezi ty, které mi daly poznatky, jež můžu využít v praxi.

PřF:XS170 Didaktická technika

zápočet, 1 kredit, přednášející Navrátil

Na tomto předmětu jsem opravdu trpěla. Je určen pro středoškolské učitele, aby uměli používat dataprojektory apod. Vyučující už na první přednášce prohlásil, že to učí jen proto, že musí. Prvních pár hodin jsme brali LaTeX, který měl tak smutnou motivaci, že se vsadím, že žádný z mých spolužáků, kteří ho nepoužívali předtím, ho ani používat nezačnou.
Další perla byla, když nám nějaká asistentka vyučujícího popisovala, jak si máme zajet do nějakého muzea někde v Čechách, že tam mají interaktivní tabuli - abychom si ji mohli vyzkoušet, že si tam sice nebudeme moct nahrát vlastní výukový program, ale můžeme si to zkusit ovládat. Podotýkám, že ve třídě, kde jsme měli výuka byla interaktivní tabule a ani jednou jsme ji nezapnuli.
Většina hodin byla vyplněna studentskými prezentacemi (protože přesně tohle uděláte, když se vám to nechce učit samotným).
Povinná docházka s dvěmi absencemi.

PřF:XV003 Projekty na popularizaci přírodních věd

zápočet, 2 kredity

Předmět, který odměňuje kredity aktivní studenty, kteří se zapojují do aktivit popularizujících přírodní vědy. Tento semestr to byl především K-SCUK a trošku KSI.

K-SCUK 2019: Vysvětluji pravidla další hry

FI:IA073 GEB -- meze formálních systémů

kolokvium, 3 kredity, vyučující Beneš, Brim a Černá

Na tento předmět jsem si brousila zuby už od druhého roku, co jsem studovala na FI. Bohužel se vypisuje nepravidelně a málem hrozilo, že bude vypsán minulý rok, když jsem byla na Erasmu. Naštěstí to nevyšlo a byl vypsán teď, takže jsem si ho mohla zapsat.
Všechno se točí okolo báječné a objemné knihy GEB. Více informací najdete na webu: https://www.fi.muni.cz/usr/brim/IA073/index.html. Předmět doporučuji všem, které baví diskutovat, číst, hrát divadlo, péct buchty, zajímají se o teoretickou informatiku, matematiku, psychologii, filozofii, jazykovědu, molekulární biologii, umění, hudbu, nebo alespoň o jedno z výše uvedeného.

Příprava na hodinu

FI:PV094 Technické vybavení počítačů

zkouška (E), 5 kreditů, přednášející Pelikán

Zkouška byla těžká. Jakože fakt těžká. Učila jsem se na ni velmi intenzivně a prošla jsem jen tak tak.
Předmět podle mého názoru nemá ideální strukturu jak pro stránce obsahové, tak po stránce provedení. Každopádně obsahoval i podstatné věci, které jsem ráda, že jsem se dozvěděla. Obecně mě HW věci moc nebaví, ale jiní spolužáci to celkem hltali.
Jsem ráda, že to mám za sebou a podruhé bych do toho dobrovolně nešla (na Učitelství je to povinné).
Mnemotechnická pomůcka, která mi asi zachránila známku (SLI)

FI:UA105 Didaktika informatiky II

zkouška (A), 5 kreditů, přednášející Pelikán

Tento předmět se téměř nelišil od Didaktiky informatiky I, který jsem absolvovala předchozí semestr. Navíc měl pouze zkoušku, na kterou jsem si musela přichystat 10 různých vyučovacích hodin, z nichž jsem si jednu vylosovala a odučila (úplně stejně jako v průběhu semestru).
Opět jsem předmět měla zapsaný jako jediná.

FI:UA542 Pedagogická praxe z informatiky II

zápočet, 4 kredity, vyučující Pelikán

Povinná praxe pro studenty Učitelství. V rámci praxe jsem vedla cvičení předmětu IB111. Na konci semestru jsem dostala zápočet a nic dalšího se po mě v průběhu nevyžadovalo.

FI:UA742 Pedagogická praxe z informatiky IV

zápočet, 4 kredity, vyučující Pelikán

Povinná praxe pro studenty Učitelství. V rámci praxe jsem učila informatiku na šestiletém gymnáziu. Na konci semestru jsem dostala zápočet a nic dalšího se po mě v průběhu nevyžadovalo.

Komentáře